2011-03-23

Trainscape #4. The photographic error




 

While the RAW material grows relatively fast the editing process of this trainscape thing is taking a lot more processing time than usual. Mainly the problem is with the editing decision of which picture to show and not. Breaking the barrier of the technically unacceptable takes away several criteria (burdens ?) of selection. The mistakes mostly come from the optical flare, vague focusing criteria, unexpected obstacles or light sources, erratic exposure and late triggering. I'm not including blurr as an error, as a matter of fact it is somewhat contemplated albeit not controlled. Recently I've resumed reading a book on a history of the photographic error by Clément Chéroux "Fautographie : Petite histoire de l'erreur photographique". Unfortunately I did not find an English version. I have the Italian one. This short article by the same author contains most of the concept. This page is a short digest, in French, that contains the main images upon which the book is based. A quote:

"L'inconstance des erreurs repose essentiellement sur celui qui les juge comme telles ... Le verdict dépend donc de celui qui l'énonce et, par conséquent, de l'environnement culturel où il se situe."
That translates ... (more or less)
"The inconsistency of the errors is mainly based on those who judge them as such. Thus the verdict depends on who states it and, as a consequence, from the cultural environment surrounding him."
I'm finding it refreshing and, even if it does not add up that much to the already known, consistent and systematic. I would have liked to add "anal as only a museum curator could be" but you know it may not be that polite. If you are looking for ways in which photographic aesthetic norms are made this may be a very useful reading.

 

L'errore fotografico



Mentre il materiale RAW cresce relativamente in fretta questa faccenda dei Trainscapes sta prendendo molto più tempo di processamento rispetto al solito. Principalmente il problema sta nella decisione editoriale di cosa mostrare o no. Rompere la barriera del tecnicamente inaccettabile elimina diversi criteri (pesi) di decisione. Gli errori sono costituiti perlopiù da disturbi ottici (flare), criteri vaghi di focheggiatura, ostacoli e sorgenti luminose inattese, esposizioni casuali o scatto tardivo. Non includo il mosso come errore giacchè, seppur non controllato, è contemplato. Recentemente ho ripreso a leggere un libro sulla storia dell'errore fotografico scritto da Clément Chéroux "Fautographie : Petite histoire de l'erreur photographique" nella sua versione Italiana (per chi abita a Milano, mi pare ce ne siano diverse copie al Libraccio). Una breve citazione:
"L'inconsistenza degli errori si basa essenzialmente su chi li giudica come tali ... Il verdetto dipende quindi da colui che lo enuncia e, conseguentemente, dall'ambiente culturale in cui è situato"
L'ho trovato rinfrescante, e seppure non aggiunga molto al già noto, consistente e sistematico. Mi piacerebbe aggiungere "anale come solo un curatore museale può essere" ma potrebbe non essere molto equilibrato. Se cercate modi con cui si manifesta la norma estetica fotografica questo libro potrebbe essere una lettura molto utile.

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