2010-12-02

Alpine Pastorals #9 -- Perfect setups. A monument celebrating Pantani






Man altered landscape ?

A few posts ago I've started what it may be, from my perspective, an embryo of a critique to the “new topographics exhibit” and the following outcomes. By the way I’m going to Linz (Austria) to have the, long awaited, chance to study the exhibit in its first appearance in Europe. The interesting thing is this happens, more or less, 35 years after the exhibit was opened to the public for the first time. But in the end the question is: Am I going to look at the same thing ? I do not think that there is an easy “yes” here. While I can understand the operation under the marketing umbrella there is now something that it is not easy to grasp that positions the exhibit either in the past either in the now. As they would have said at the time “Between nothingness and eternety”. In recent times the “Guardian” approached the exhibit with a try to a critique. I do not totally agree with the writer however the article points out some aspects that may be questioned and along the lines several issues worth discussing come out. Certainly for an European to speak of the man altered landscape sounds a bit like a tautology per se.

Paesaggio alterato dall'uomo ?

Alcuni "post" fa ho cominciato quella che, dal mio punto di vista, considero come un approccio critico alla mostra chiamata "New topographics". Incidentalmente sto partendo per Linz (Austria) per avere la possibilità, molto attesa, di studiare l'esibizione nella sua prima Europea. La cosa interessante è che ciò accade circa 35 anni dopo la prima apertura al pubblico della mostra. Alla fin fine la domanda è: Sto andando a vedere la stessa cosa ? Non credo che ci sia una facile risposta puramente affermativa. Mentre posso capire l'operazione sotto l'ombrello di marketing c'è un qualcosa che non è facile da cogliere che posizione la mostra tra il passato e l'adesso. Come avrebbero detto al tempo "Between Nothingness and Eternity" (tra il Nulla e l'Eternità). In tempi recenti il “Guardian” ha approcciato la mostra con un tentativo critico. Non sono del tutto d'accordo con lo scrivente tuttavia l'articolo ne mostra alcuni aspetti discutibili e tra le righe escono diversi argomenti di cui varebbe la pena discutere. Certo che per un Europeo parlare di Paesaggio alterato dall'uomo suona un pò, di per se, come una tautologia.

1 comment:

Kent Wiley said...

I would be inclined to say that you won't be seeing the same exhibit that was hung in Rochester in 1975. It may very well be the identical images that were hung on the walls as then, but obviously our perceptions of those images have changed dramatically. The Guardian article quotes Goelke as saying that the exhibit was universally detested. 35 years down the road that's certainly not the case.